1. Mentadbir dan memproses urusan kursus jangka pendek dalam dan luar kampus meliputi : -

  • Permohonan dan Penawaran Kursus
  • Proses Pendaftaran dan Pelaksanaan Kursus
  • Menyimpan Maklumat Data Peserta Kursus
  • Pengeluaran Sijil Kursus
  • Penilaian Kursus

2. Menyediakan laporan prestasi akademik serta mengemas kini laporan kursus bagi : 

  • Pusat
  • Zon
  • Sektor

3. Menyediakan perancangan program latihan tahunan

  • Buku Program
  • Buku Sukatan

4. Menyelaras dan mengawal dokumentasi berkaitan kursus jangka pendek

5. Menyediakan bahan pengajaran untuk program akademik seperti:

  • Nota Kursus
  • Beg
  • Alat tulis
  • Bahan rujukan lain

6. Urus setia bersama :

  • Bicara Profesional
  • Bicara Ilmu
  • Seminar
  • Konvensyen
  • MTCP
  • Lain-lain program akademik MKM

7. Menyelaras dan menguruskan program berkaitan akademik meliputi :

  • Urus setia Mesyuarat Pengurusan dan Perancangan Akademik
  • Urus setia Bengkel Perancangan Akademik
  • Urus setia Mesyuarat Pengajian
  • Urus setia Penyediaan Kertas Akademik Untuk Mesyuarat Lembaga Pengarah

8. Menyelaras dokumentasi Manual ISO 9001:2015 bagi Bahagian Pentadbiran Akademik

Hubungi : 03-7964 900 (samb : 071/063) I Emel : upa[a]mkm.edu.my